أحلام بالانجليزية

أحلام بالانجليزية

ليست أي أحلام .. بل أحلامي أنا .. تكون باللغة الأنجليزية
أرجوك لا تضحك عزيزي القارئ

أنه سر من أسراري أردت أن أدونه
وهي أني لا أتحدث اللغه العامية أبداً بأحلامي
إما اللغة الانجليزية أو اللغة العربية المدبلجة ..

لست أدري لماذا ؟؟
ربما لأني عادة لا يمر اليوم إلا وختامه مشاهدة فيلم أجنبي أو صيني أو ياباني أو كوري
( أكشن )...
وعاده يكون الفيلم بلغته الأصلية الانجليزية أو الصينية أو اليابانية أو الكورية
والمعظم أبحث له عن ترجمه فلا أجد سوى الانجليزية

وبالتالي فتظل اللغة معلقة بذهني ..
هذا هو التفسير الوحيد لهذه الظاهرة الغريبة التي رافقتني منذ الثانوية العامة ..

لا داعي أن أتم الأمر غرابة عندما أقول أن جميع المتحدثون بأحلامي يتحدثون العامية .. وأرد بالانجليزية ( فزلكة )

والأغرب أن هناك مصطلحات انجليزية قد مر عليها الزمن حتى أني لا اتذكرها .. واجدني ناطقة لها في محادثات أحلامي

لا أنكر أني من محبي اللغة الانجليزية ..
عقلي الباطن يرتبط بها ارتباطاً رهيباً ..

رغم أصراري على الابتعاد عنها لكن كل شئ حولي يجبرني على استخدامها
الرسومات الهندسية
النوتة الحسابية
الكومبيوتر
الانترنت
أفلام الاكشن المحببة إلي

كل شئ يربطني بها

**أضافة **
-اجزوتك ماتر- كل المواقع اللي بيبعتها بالأنجليزي ..

سأحاول أن أقلل نشاطاتي الانجليزية قليلاً
i will try
cya soon

هناك ١٠ تعليقات:

karakib يقول...

طيب كويس أنك بتتكلمي في أحلامك
انا اخرس في أحلامي ... انجليزي انجليزي بس اتكلم

أنا أفكر إذن أنا موجود يقول...

اه أكيد أي حلم مش مجرد مشهد .. في ناس بتتكلم وحوار بيدور ..
تلاقيني داخله عليهم شمال بالانجليزي وهم بيتكلموا عربي

ليه معرفش ..

أشكر مرورك يا باشمهندس
ويارب تكرر تاني

فوكيره يقول...

وانااااااااااااا

حتصدقينى يا كايند

انا بحلم بالانجليزى ... مش كله طبعااا

انما كتير بحلم بلانجليزى
وبقابل شخصيات بحبها واخرى بكرهها
وبكلمها انجليزى

الغريب انى في لحلم بتكلمه
كـ اهله
وفي مصطلحات معرفش اتعلمتها امتى وفين
وبقوم من نومى مستغربه

!!

انا فرحت جداا لم قريت البوست ده حسيت انى مش لوحدى سعات بحلم بالانجليزى

انا ح اروح اخد كورس الانجليزي بتاع الجامعه الامريكيه
علشان لما احلم ببوش تانى اديهمله صح
:D:D:D:D:

تحياتى

أنا أفكر إذن أنا موجود يقول...

طيب كويس اني مش لوحدي يا جوسي

فعلاً الواحد بيستخدم مصطلحات عمره ما كان يتصور أنه أصلاً يعرفها بالانجليزي

والله بيبقى هاين عليه أول ما أقوم من النوم أعمل ckeck عليها .. واكتبها في ورقة

ودي مرة عملتها في كلمة بس مش فاكرها حالياً .. والأسبلينج طلع صح

معاً في كورس الجامعة الامريكية إن شاء الله

عشان نحلم انجليزي بضمير ..

Ahmed EIssa يقول...

انا بقي بخلم بالانجليزي وجت فترى كنت بحلم بالفرنساوي...اه والله بجد

ده غير ان الانجليزي بوظ دماغي انا كمان زيك كدة..لدرجة ان ساعات الكلمة تبقي في دماغي انجليزي وادورلها علي ترجمة بالعربي عشان اقولها

يلا بقي ياباشمهندسة انتي عارفه اللي فيها..كل اللي حواليمت انجليزي علي رايك يعني هي جت علي دي

كراكيب نـهـى مـحمود يقول...

انا الايام دي بحلم اني بطلة جوه افلام الكرتون
ومن يومين كنت بحلم اني مع مازنجر بنحارب ابو الغضب في البيت عندنا
عادي براحتك يعني احلمي باي لغه المهم نفضل قادرين على الحلم
مش كده ولا ايه
تحياتي

أنا أفكر إذن أنا موجود يقول...

يظهر كلنا كده يا باشمهندس / أحمد
والله الانجليزي بجد بقى في كل حاجه حولينا .. مجتش على الأحلام

عندك حق يا نهى
المهم نحلم
عشان لو بطلنا نحلم ... نموت
وأشكرك على زيارتك ويارب تكرر

علي الالفي يقول...

يوووووووووووووووووووووووووووه
العن حاجة في الدنيا انك تعدي بين اتنين و تلاقي حد بيقوللك انا في الياستر داي و تلاقي تلت اربع الكلام انجليش مبعجر
بس المهم
هاو دو يو دووووووووووو

أنا أفكر إذن أنا موجود يقول...

باشمهندس / علي
يا مرحباً بيك في مدونتي المتواضعه

بس تصدق يا علي على الرغم من الواحد بيحب الانجليزي بس برده مش متمكن فيه في الواقع وساعات بانطق غلط برده

بس في الحلم لبلب والله

Alharthi يقول...

هههههههههههههه كويس يعني لست وحيداً!

بحثت عن المسألة هذي في قوقل، وطلعت لي مدونتك، فعلاً انا ايضاً احلامي بالإنجليزية :)

مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ